شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی، داشتن مدرک مهندسی یا کارشناسی در یکی از هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری است. همچنین، افراد بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و در صورت کسب نمره ۵۰ در آزمون، پروانه اشتغال به کار مهندسی به تناسب رشته ای که شرکت کرده اند دریافت کنند.

البته افرادی که دارای مدرک کاردانی پیوسته هستند، هر پنج سال از تاریخ مدرک کاردانی شان، معادل یک سال کارشناسی محسوب می شود و از سه سال سنوات کارشناسی کسر خواهد شد. البته بیش از ۲ سال نمی توانید از سنوات کاردانی استفاده نمایید.

دانلود رایگان کتاب راهنما شرکت در آزمون نظام مهندسی برق(کلیک نمایید)

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی امتحانی است که معمولا سالی دو بار با مجوز دفتر مقررات ملی ساختمان توسط سازمان سنجش برگزار می گردد. با موفقیت در این آزمون به پروانه اشتغال به کار مهندسی یا اصطلاحا حق امضا نائل می شوید، دقیقا مانند پزشکان که دارای نظام پزشکی بوده و دارای مهر و حق امضا هستند.

منظور از آزمون نظام مهندسی طراحی و نظارت و اجرا چیست؟

اخیرا در رشته برق و مکانیک نیز مانند رشته های عمران و معماری، آزمون نظام مهندسی به صورت دو آزمون مجزا تحت عنوان آزمون نظام مهندسی برق طراحی و آزمون نظام مهندسی برق نظارت  و اجرا تاسیسات برقی برگزار می گردد.

معمولا زمان برگزاری آزمون پنجشنبه ها و روز بعد یعنی جمعه زمان برگزاری آزمون طراحی می باشد. زمان آزمون نظارت معمولا کمتر از آزمون نظارت می باشد.

تفاوت آزمون نظام مهندسی طراحی و نظارت و اجرا در چیست؟

آزمون نظام مهندسی طراحی معمولا مشکل تر از آزمون نظام مهندسی نظارت می باشد و بیشتر مسئله و تئوری مفهومی طرح می شود اما آزمون نظام مهندسی نظارت ساده تر بوده و مسئله کمتر دارد. البته داشتن هر دو پروانه طراحی و نظارت درآمد بالاتری خواهد داشت و رزومه و اعتبار بیشتری به مهندس می بخشد.

آزمون اجرا نیز از نظارت مشکل تر و بیشتر فاز اجرایی دارد

آیا می توان همزمان هر دو آزمون طراحی و نظارت و اجرا را شرکت کرد؟

بله هیچ مشکلی نیست و داوطلب در صورت داشتن شرایط لازم می تواند هر دو آزمون طراحی و نظارت را همزمان شرکت کند و البته پیشنهاد می شود داوطلب همزمان هر دو آزمون را شرکت کند چون زمان و انرژی که جهت مطالعه صرف می کنید یکسان است و آزمون طراحی ارزش این را دارد که کمی بیشتر برای بدست آوردن آن زحمت بکشید.

اما برای شرکت در آزمون اجرا تاسیسات برق باید حتما پایه 2 نظارت داشته باشید بنابراین عملا امکان شرکت همزمان آزمون نظارت برق و اجرا برق نیست

آیا عضویت در سازمان نظام مهندسی اجباری است؟

خیر، برای شرکت و قبولی در آزمون نیازی به عضویت در سازمان نظام مهندسی شهرتان نیست، اما پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی باید جهت دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی در سازمان نظام مهندسی شهر خود عضو شوید.

برای شرکت در آزمون اجرا برق باید عضو سازمان نظام مهندسی باشید.

کدام رشته ها می توانند در آزمون نظام مهندس طراحی و نظارت برق شرکت کنند؟

براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جدول کد رشته‌های مختلف و نوع پروانه اشتغال بکار (اعم از اصلی یا مرتبط) براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها از دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی به کلیه سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ها به شرح زیر ابلاغ شده که داوطلبان باید با تطبیق آن با مدرک خود اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند

۱- به فارغ‌التحصیلان رشته‌های اصلی و مرتبط با مهندسی در یکی از رشته‌های ساختمان مطابق جدول کد رشته‌ها، پروانه اشتغال بکار تعلق می‌گیرد. برای دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط نیز براساس نظر کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها، وضعیت صدور و یا تمدید پروانه اشتغال بکار آنها مشخص خواهد شد.

۲- دانش آموختگان رشته‌های اصلی اعم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی که مدارک تحصیلی آنها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و میانگین کل نمرات آنها کمتر از ۱۲ باشد. در صورتیکه عنوان معادل در مدرک تحصیلی ایشان قید نشده باشد می‌توانند پروانه اشتغال بکار مهندسی با کد اصلی دریافت نمایند.

۳- به فارغ‌التحصیلان رشته دبیری فنی عمران در سالهای ۷۱-۶۹ از دانشگاه امیرکبیر به استناد صورتجلسه مورخ۱/۱۰/۷۷ و فارغ‌التحصیلان رشته مذکور از دانشگاه‌های شهید رجایی و مازندران به استناد صورتجلسه مورخ ۲۳/۱۲/۷۷برای تمدید، صدور و ارتقاء، پروانه اشتغال بکار مهندسی اصلی با کد ۳۰۰ تعلق می‌گیرد.

۴- به فارغ‌التحصیلان یکی از رشته‌های اصلی ساختمان (داخل کشور) که طی دوره‌های آزاد آموزش عالی (غیررسمی) که به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و در اسفند سال ۱۳۷۰ به دانشگاه‌ها ابلاغ گردیده و کلمه معادل در گواهینامه این فارغ‌التحصیلان قید شده است، پروانه اشتغال بکار مهندسی (اصلی) در رشته مربوط به آن تعلق می‌گیرد.

– به اشخاصی که تاریخ فارغ‌التحصیلی ایشان قبل از اسفند ماه ۱۳۷۰ باشد پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی در رشته مربوطه تعلق می‌گیرد.

– چنانچه معدل کل آنها زیر ۱۲ باشد، فقط پروانه اشتغال بکار مرتبط تعلق می‌گیرد.

۵- دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های مرتبط با تأسیسات برقی و یا مکانیکی، امکان گذرانیدن کسری واحدها را نخواهند داشت.

۶- ارتقاء پایه پروانه اشتغال بکار اشخاص حقیقی پایه سه و دو به پایه یک که دارای ۱۲ سال سابقه کار حرفه‌ای پس از فراغت از تحصیل بوده و دوره‌های آموزشی مربوط به ارتقاء پایه مذکور را گذرانیده‌اند بلامانع می‌باشد. بدیهی است دارندگان پروانه اشتغال بکار مهندسی پایه سه با داشتن ۷ سال سابقه کار حرفه‌ای پس از فراغت از تحصیل و گذرانیدن دوره‌های آموزشی مربوط به ارتقاء پایه می‌توانند نسبت به ارتقاء پایه دو اقدام نمایند.

۷- مهندسانی که قبل از اخذ مدرک کارشناسی دارای سابقه کار با مدرک کاردانی باشند، در صورتی‌که دارای مدرک تحصیلی کاردانی معماری و کارشناسی عمران (یا بالعکس) باشد، سابقه کار کاردانی برای دریافت پروانه اشتغال بکار مهندسی فقط برای تعیین حدود صلاحیت نظارت به ازاء هر پنج سال، یک سال و حداکثر ده سال مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

۸- به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک- کشتی سازی پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد.

۹- به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک- نیروگاه پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد.

۱۰- به فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک- ساخت و تولید پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان و یا مرتبط با آن تعلق نمی‌گیرد.

۱۱- به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک- تأسیسات تهویه و تبرید پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان (با کد ۴۰۰) تعلق نمی‌گیرد.

۱۲- به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک- تأسیسات حرارتی و برودتی پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان (با کد ۴۱۰) تعلق می‌گیرد.

۱۳- به فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی مهندسی جریه راه‌آهن پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی تأسیسات مکانیکی ساختمان (با کد ۴۱۰) تعلق می‌گیرد.

۱۴- به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی «برق و الکترونیک» از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۰۰) و به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی (برق- الکترونیک) پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۳۰) تعلق می‌گیرد.

۱۵- فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی شبکه‌های انتقال و توزیع و یا مهندسی علمی- کاربردی شبکه‌های انتقال و توزیع در صورت ارائه مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۰۰) دریافت نمایند.

ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون‌ نظام مهندسی

جهت ثبت نام کلیک کنید

منابع آزمون نظام مهندسی کدامند؟

آزمون نظام مهندسی دارای دو نوع سوال هست:

یک : سوالات تئوری از مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان که برای هر رشته متفاوت بوده و توسط دفتر مقررات ملی ساختمان اعلام می گردد برای این نوع سوالات باید مباحث مهم رشته خود را مطالعه نمایید و حتما و حتما از روش کلیدواژگان کمک بگیرید.

دو : سوالات تخصصی و فنی و مسائل که معمولا در کتاب های مباحث مقررات ملی ساختمان نیست و باید از کتاب کمک آموزشی کمک بگیرید. با توجه به بیگانه بودن دانشگاه با صنعت، متاسفانه منابع دانشگاهی کمکی به شما نخواهد کرد. لذا باید از یک مولف کارکشته و بنام و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا بتواند شما را به موفقیت نزدیک کند.

دانلود منابع آزمون نظام مهندسی برق

شرایط موفقیت در آزمون نظام مهندسی برق

قطعا آرزوی هر فرد شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی قبولی در این آزمون می باشد و کسب درآمد از نظام مهندسی آزمون نظام مهندسی به صورت open book (جزوه باز ) می باشد که شما می توانید کتاب ها را همراه خود به سر جلسه آزمون ببرید ,تعداد سوالات آزمون 60 سوال می باشد که با نمره 50% می توانید در آزمون قبول شوید, انتشارات آی نماد در این مقاله به شما کمک می کند تا قبولی صد در صد شما را فراهم می کنیم.

کلاس تضمینی آزمون نظام مهندسی برق

کارنامه های قبولی موسسه آی نماد

منابع آزمون نظام مهندسی برق

روش مطالعه آزمون طراحی نظام مهندسی برق

روش مطالعه آزمون نظام مهندسی برق نظارت و اجرا

منابع آزمون نظام مهندسی اجرا تاسیسات برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی طراحی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق 1401

آزمون نظام مهندسی برق
آزمون نظام مهندسی برق

کلمات کلیدی مرتبط با آزمون نظام مهندسی برق :

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی, منابع آزمون نظام مهندسی برق, منابع آزمون نظارت برق, منابع آزمون طراحی برق, بهترین کتاب های آزمون نظام مهندسی برق, منابع آی نماد

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی
شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی
شرایط آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

شرایط آزمون نظام مهندسی برق در این پست به طور کامل تشریح شده است.

استوری ها:

جهت مشاوره رایگان آزمون نظام مهندسی با شماره های زیر تماس بگیرید:

مولف و مدرس برق 09129341955 (تماس تلفنی یا تلگرام)

فرم درخواست مشاوره برق

مولف و مدرس معماری 09171847882 (فقط پیام تلگرام یا واتساپ)

 
 
 

منابع آزمون برق

منابع آزمون نظام مهندسی اعم از فیلم و کتاب و ...

منابع معماری

منابع آزمون نظام مهندسی اعم از فیلم و کتاب و ...

کارنامه قبولی

کارنامه های قبولی داوطلبان شرکت کنننده در آزمون

تجربیات شما

انتقادات، تقدیر و نظرات مشتریان قبلی

بسته رایگان

درخواست مشاوره و وبینار آزمون نظام مهندسی برق را رایگان دانلود نمایید

جهت تهیه منابع و کتاب های مورد نیاز به فروشگاه سایت مراجعه نمایید و به صورت انلاین اقدام به سفارش نمایید.

از داخل فروشگاه از منو بالا به تفکیک رشته های مختلف می توانید دسته بندی منابع اعم از طراحی، نظارت و اجرا را ببینید

می توانید در واتساپ به شماره 09189102406 در ارتباط باشید.

جهت مشاوره با شماره های زیر در واتساپ یا تماس در ارتباط باشید:

رشته برق : 09129341955

رشته معماری : 09171847882

از این لینک استفاده نمایید

کلاس آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

کلاس آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

فیلم معرفی کلاس آمادگی آزمون نظام مهندسی برق را در بخش زیر می توانید مشاهده نمایید. سعی شده به تمام سوالاتی که به ذهن هر داوطلب برای شرکت در دوره نظام مهندسی برق خطور کند پاسخ داده شود.

ادامه مطلب »

پاسخ تشریحی سوال56 آزمون نظام مهندسی نظارت برق اسفند1402

پاسخ تشریحی سوال56 آزمون نظام مهندسی نظارت برق اسفند1402

فیلم پاسخ تشریحی سوال56 آزمون نظارت برق اسفند1402 که یکی از سوالات پرچالش آزمون نظام مهندسی برق با موضوع شناخت سیستم های نیرو می باشد. تشخیص سیستم ها برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی برق یکی از سرفصل ها و سوالات ثابت آزمون نظام مهندسی طراحی نظارت و اجرا تاسیسات برقی می باشد.

ادامه مطلب »
کلاس رایگان مدیریت زمان و روش های تست زنی و‌‌نکات شب قبل آزمون نظام مهندسی برق
کتاب وجزوات آمادگی نظام مهندسی برق
مدیر ارشد آی نماد

کلاس رایگان مدیریت زمان و روش های تست زنی و‌‌نکات شب قبل آزمون نظام مهندسی برق

کلاس رایگان مدیریت زمان و روش های تست زنی و‌‌نکات شب قبل آزمون نظام مهندسی برق نکات آمادگی آزمون نظام مهندسی برق ما وظیفه خود

ادامه مطلب »
وبینار رایگان آمادگی آزمون نظام مهندسی برق
فیلم های نظام مهندسی برق
مدیر ارشد آی نماد

وبینار رایگان آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

وبینار رایگان آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

از وبینار رایگان آزمون نظام مهندسی دوره قبل بیش از 10 سوال مستقیم در آزمون نظام مهندسی طراحی و  نظارت نظام مهندسی برق و اجرا  تکرار شده است که این اهمیت این وبینارهای آموزشی آزمون نظام مهندسی برق آی نماد را نمایان می سازد.

ادامه مطلب »

53 دیدگاه دربارهٔ «شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی»

  1. محمدرسول حمیدی

    با سلام .به دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی الکترونیک فقط پروانه نظارت میدهند یا در صورت قبولی شامل پروانه طراحی نیز میشوند؟

      1. سلام
        ببخشید من کاردانی برق صنعتی (الکتروتکنیک) از دانشگاه فنی حرفه ایی و کارشناسی کنترل ابزار دقیق ازدانشگاه فنی حرفه ایی هستم، میتونم نظارت و طراحی پایه سه رو با هم شرکت کنم ؟

  2. سلام.کاردانی برق قدرت-کارشناسی تکنولوژی شبکه های انتقال و توزیع-کارشناسی ارشد برق قدرت دارم.اصلی هستم یا مرتبط؟ارتقا پایه چگونه است؟

  3. وقتتون بخیر .من کاردانی تاسیسات تبرید و کارشناسی ناپیوسته تاسیسات حرارتی و برودتی دارم آیا میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟

  4. سلام . برای مدرک کارشناسی که باید سه سال از اخذ ان گذشته باشد . باید موقع ثبت نام سه سال از اخذ مدرک گذشته باشه یا این تاریخ سه ساله از زمان برگزاری ازمون حساب میشه . مثلا من که تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۳۱ مدرک کارشناسی گرفتم میتونم برا شرکت در ازمون مهرماه ۹۸ ثبت نام کنم؟

  5. با سلام،ببخشید مدرک کارشناسی ما بدون گرایش هست،و در حال حاضر ترم هفت هستم ، آیا برای آزمون طراحی میتوانم شرکت کنیم، یا باید واحد های خاصی را بگذرانیم؟
    ممنون از راهنمایی شما

  6. سلام . برای آزمون نظام مهندسی برای رشته مهندسی تکنولوژی برق قدرت …فقط پروانه نظارت میدن یا پروانه طراحی هم شامل میشه؟

  7. سلام
    من کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات بودم
    ایا من میتونم ازمون نظارت و طراحی هر دو شرکت کنم؟

      1. سلام .بنده کاردانی پیوسته الکتروتکنیک دارم و کارشناسی مهندسی تکنولوژی برق قدرت .پروانه طراحی تا چه پایه ای قابل ارتقاع است

  8. سلام خسته نباشید.
    من کارشناسی مهندسی رباتیک دارم و ۳سال از مدرکم گذشته
    همچنین کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل دارم وتازه فارغ التحصیل شدم
    آیا باتوجه به مدارکم میتونم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟؟؟

  9. با سلام خدمت شما
    بنده مدرک کاردانی ام الکتروتکنیک (برق صنعتی ) است و مدرک کارشناسی بنده (مهندسی تکنولوژی برق قدرت ) است خواستم ببینم که در چه پایه ای از طراحی میتوانم ارتقا بگیرم ؟؟؟

  10. با سلام
    بنده کاردانی قدرت پیوسته ،کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی مخابرات گرایش سوئیج،ارشد برق قدرت، جهت نظام مهندسی چه آزمونی را میتوانم شرکت کنم .

  11. سلام
    من کارشناسی ارشد برق قدرت گرایش سیستم رو دارم، ولی واحد تاسیسات الکتریکی رو پاس نکردم، برای گرفتن پروانه اصلی طراحی و نظارت مشکلی پیش میاد ؟

  12. سلام
    بنده دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی الکترونیک و کارشناسی ارشد الکترونیک هستم ومتاسفانه کاردانی متفاوتی خونوم آیا امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی و عضویت را دارا میباشم؟

  13. سلام وقت بخیر. من کاردانی الکتروتکنیک و کارشناسی تکنولوژی کنترل ابزار دقیق دارم میتونم هم نظارت و طراحی و شرکت کنم؟

  14. سلام بنده فارغ التحصیل کاردانی مهندسی سخت افزار کامپیوتر و کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی الکترونیک بوده و عضو نظام مهندسی هستم آیا امکان شرکت در آزمون نظارت را دارم. تشکر

  15. بازتاب: بازخورد مخاطبان ما از منابع آموزشی آزمون نظام مهندسی برق انتشارات آی نماد اینستاگرام ما

  16. سلام . من کاردانی الکترونی /الکترونیک عمومی و کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی گرایش الکترونیک دارم ایا امکان شرکت در ازمون نظام مهندسی را دارم

  17. سلام
    دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته هستم.
    کاردانی الکتروتکنیک _ برق صنعتی خوندم
    کارشناسی مهندسی تکنولوژی برق _ قدرت خوندم

    حالا من میتونم تو آزمون نظام مهندسی شرکت کنم
    ممنون میشم جواب بدید🙏🌱

  18. سلام وقت بخیر با مدرک کاردانی الکترونیک و کارشناسی مهندسی تکنولوژی الکترونیک در آزمون نظارت و طراحی تا چه پایه ای میشود ارتقا گرفت ضمن این که بنده می خواستم ارشد قدرت گرایش الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی بخونم می خواستم بدونم اگر با مدارک کارادنی و کارشناسی که عرض کردم خدمتتون نشه ارتقا پایه گرفته با این ارشد الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی میشه تا پایه ۱ در طراحی و نظارات ارتقا گرفت؟ ممنون از لطفتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
نحوه محاسبه درصد آزمون نظام مهندسی ساختمان کارگاه تست و تحویل تاسیسات برقی